۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

ماجرای پرتناقض وبلاگ نویس ایرانی

[نواندیش 11 دی 1387]
نواندیش: سخنگوی وزارت خارجه کانادا اعلام کرد هنوز پاسخی از دولت ایران برای ارتباط کنسولی با حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی - کانادایی دریافت نکرده است.
به گزارش سرویس بین الملل نواندیش به نقل از خبرگزاری فرانسه، رادنی مور سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفته است: "مقامات کنسولی کانادا در ایران طی یک نامه دیپلماتیک، از مقامات ایرانی تقاضای برقراری ارتباط کنسولی با حسین درخشان را نموده اند."
وی ادامه داد: "تا کنون پاسخی از سوی مقامات ایران دریافت نکرده ایم."
به گفته وی، مقامات کنسولی کانادا به تلاش خود برای ارتباط با این وبلاگ نویس ایرانی - کانادایی بر اساس موازین کنوانسیون روابط کنسولی وین ادامه خواهند داد.
دیروز علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه خبر دستگیری حسین درخشان را تأیید کرد. به گفته جمشیدی، پرونده حسین درخشان مراحل اولیه بررسی را در دادگاه انقلاب طی می کند و او در بازداشت به سر می برد. به گفته سخنگوی قوه قضائیه، اتهام درخشان، مطرح ساختن مسائلی درباره ائمه اطهار در وبلاگ شخصی اش می باشد.
حسین درخشان که از او به عنوان پدر وبلاگ نویسی ایران نام می برند و وبلاگ مشهوری با نام "حودر" را می نویسد، مقیم کانادا است و آبان ماه امسال به ایران بازگشت اما چندی بعد با حکم مقامات قضایی دستگیر شد. حسین درخشان شیوه وبلاگ نویسی فارسی را در سال 2001 منتشر ساخت و پس از آن بود که وبلاگ های فارسی رشد سریعی در جامعه ایران داشتند.
درخشان در سال 2006 با پاسپورت کانادایی خود به اسرائیل سفر می کند و در سمیناری تحت عنوان «اصلاحات، اپوزیسیون و منازعات در خاورمیانه» در چارچوب موضوع «وبلاگ نویسی، یک راه واقعی برای مخالفت در خاورمیانه» که در دانشگاه بن گوریان در شهر بیرشیبا برگزار شد شرکت و در آن سمینار سخنرانی کرد.
وب سایت اصولگرای جهان نیوز (27 آبان 1387) می نویسد به استناد گزارش‌های دو روزنامه هاآرتص و جروزلام پست، وی در آن سمینار با تأکید بر مذهبی بودن جامعه ایران، عنوان کرد که مدل مذهبی اسرائیل و ترکیه، مدل خوبی برای ایران است، به ویژه مدل اسرائیل که درخشان درباره‌اش می‌گوید: "اسرائیل یک نمونه دموکراسی است.
حسین درخشان همواره از منتقدین جدی محافظه کاران در ایران بوده است. اما وی اخیرا ً در وب سایت های خبری اصولگرایان مطالبی را در حمایت از احمدی نژاد به دلیل پایداری وی در مقابل زورگویی های غرب منتشر ساخته است. او همچنین در این نوشته ها، از سیاست آمریکا و اسرائیل در قبال پرونده هسته ای ایران انتقاد کرده است که تمامی این مطالب، برخلاف نوشته های قبلی او بوده است.
او حتی به هنگام بازداشت رامین جهانبگلو - روشنفکر ایرانی - این اقدام را امری کاملا ً مشروع خوانده بود و از آن حمایت کرده بود که این موضع، برخلاف مواضع سابق وی بود.
حسین درخشان در نوشته های اخیر خود به شدت از اصلاح طلبان، فعالان حقوق بشر، مدافعان حقوق زنان انتقاد کرده و آنان را به ارتباط با آمریکا و غرب متهم ساخته است.
وب سایت عصر ایران نیز در تاریخ 28 مهر 1387 می نویسد درخشان اخیرا ً مصاحبه هایی با شبکه پرس تی وی داشته است.