۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

سردار حجازي: براي تحميل تلفات زياد و سريع به متجاوز برنامه‌ريزي كرده‌‌ايم

[فارس، 12 اسفند 1387]
سردار حجازي در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس:

خبرگزاري فارس: جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران، جنگ با ايران را به منزله ورود به يك باتلاق بي‌انتها توصيف كرد و با بيان اينكه بالا بردن تلفات دشمن در نبرد ناهمطراز براي دشمن غيرقابل تحمل است، گفت: براي تحميل تلفات زياد و در زمان كوتاه بر دشمن، برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

سردار سيد محمد حجازي از جمله فرماندهان عالي‌رتبه نيروهاي مسلح است كه همواره رابطه گرم و تعامل مناسبي را با رسانه‌ها داشته است. نگاهي به فعاليت و كارنامه درخشان سردار حجازي در دوران فرماندهي نيروي مقاومت بسيج، حضور وي به عنوان جانشين فرمانده كل سپاه را با توجه به رويكرد اين نيرو در رويكرد عميق‌تر به بسيج قابل توجه‌تر مي‌سازد.
سردار حجازي پيش از انتصاب از سوي فرمانده معظم كل قوا در تاريخ دوم خردادماه سال جاري، مدتي نيز رياست ستاد مشترك سپاه و معاون هماهنگ كننده كل سپاه را نيز بر عهده داشته است. وي در عين حضور به عنوان جانشين فرمانده كل سپاه، هم اكنون فرماندهي قرارگاه ثارالله را نيز بر عهده داشته و از اين منظر، ورود اين مصاحبه به موضوعات امنيتي نيز امري لازم بود.
جانشين فرمانده كل سپاه در گفتگويي مشروح با خبرنگاران دفاعي خبرگزاري فارس كه با هدف بررسي عملكرد سي‌ساله نيروهاي مسلح كشور انجام گرفت، موضوعات مختلفي را مورد توجه قرار داد

* نظامي گري؛ قبل از انقلاب يك شغل پردرآمد، بعد از انقلاب حامي ملت

سردار حجازي در ابتدا در خصوص وضعيت نيروهاي مسلح كشور قبل از انقلاب اظهار داشت: نيروهاي مسلح كشورمان در گذشته بازار جذب تجهيزات امريكايي و غربي بود و آنها ايران را كشور پولداري مي‌دانستند كه بايد سركيسه‌ شود.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: يكي ديگر از ويژگي‌هاي نيروهاي مسلح ايران در پيش از انقلاب، پيروي تمام عيار و بي چون و چرا از مدل‌ها و تئوري‌هاي كشورهاي ديگر بود و امروز هم اگر مراجعه شود، در مراكز آموزشي، مداركي داريم كه ترجمه كامل تئوري‌هاي دست چندم امريكايي‌ها و انگليسي‌هاست و جالب اينجاست كه به همين‌ها نيز افتخار مي‌كردند.
وي با بيان اينكه البته نظامي بودن در آن زمان يك شغل پردرآمد محسوب مي‌شد، تصريح كرد: علاوه بر آن، چون تمام نيروهاي مسلح كشور در اختيار قدرت‌هاي خارجي بودند هيچ تهديد خاصي هم صورت نمي‌گرفت.
رئيس سابق ستاد مشترك سپاه نيروهاي مسلح ايران در قبل از انقلاب را ژاندارم و مامور حفظ منافع ديگران در منطقه توصيف كرد و افزود: براي نمونه مي‌توان به شركت ارتش ايران در نبرد ظفار اشاره كرد و يا پايگاه‌هايي كه در مرزهاي شمالي براي جمع آموري اطلاعات از شوروي براي مقابله با تهديد روسيه در ايران، در اختيار امريكا قرار داده شد و اينها همه نشان مي‌دهد كه نيروهاي مسلح كشورمان ابزار دست قدرت‌هاي خارجي بودند.
حجازي گفت: بعد از انقلاب علاوه بر تمام دستگاه‌هاي اجرايي كشور، نيروهاي مسلح نيز دست‌خوش تحولات بنيادين قرار گرفت چراكه به دليل قطع روابط با خارجي‌ها و خصوصا غربي‌ها، مجبور بوديم هم از نظر تجهيزات و هم از نظر تئوري و نظريه روي پاي خود بايستيم.
وي گفت: از طرف ديگر بعد از انقلاب كشور با تهديدات مختلفي روبرو شده بود و با بروز جنگ، ديگر جايي براي افراد فرصت طلب در نيروهاي مسلح نماند و كساني كه از ويژگي‌هاي ايثار و از خودگذشتگي برخوردار بودند، جذب شدند.
جانشين فرمانده كل سپاه يادآور شد: گاهي حضور در نيروهاي مسلح يك شغل است و گاهي تكليف ملي و يك وظيفه ديني و انقلابي. در زمينه تجهيزات هم از آنجايي كه تحريم‌هاي زيادي عليه ايران صورت گرفته و كشور نيز با تهديد روبرو شده بود، مجبور بوديم خلاقيت به خرج داده و روي پاي خودمان بايستيم و به ديگران تكيه نكنيم.

* امروز در عرصه تجهيزات توانايي ورود به هر عرصه‌اي را داريم

حجازي در ادامه اظهار داشت: هرچند جنگ 8 ساله عراق براي كشورما ناخواسته و تحميلي بود ولي بركاتي نيز به همراه داشت.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه جنگ تحميلي خلاقيت، استعداد و خوداتكايي نيروهاي مسلح ما را بارور كرد، افزود: امروز در زمينه تجهيزات هيچ عرصه‌اي نيست كه ما توانايي ورود در آن را نداشته باشيم و هرچند هنوز تا رسيدن به مرحله آرماني راه زيادي در پيش است ولي ديگر نيازي به تكيه بر خارجي‌ها نداريم و نيروهاي مسلح نشان داده كه در اين زمينه توانايي‌هاي بالايي دارند.
جانشين فرمانده كل سپاه تصريح كرد: اگر انقلاب اسلامي در ايران رخ نمي‌داد، نيروهاي مسلح ما نهايتا نمي‌توانستند در حد كشورهاي دست دوم منطقه باشند.

* دست و پا زدن‌هاي رژيم صهيونيستي به خاطر ترس از ايران است

حجازي دليل دست و پا زدن‌هاي رژيم صهيونيستي را به خاطر ترس از قدرت جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: اگر شرايط منطقه مطابق ميل آنها پيش مي‌رفت و هيچ احساس خطري نمي‌كردند، اين قدر دست و پا نمي‌زدند، هرچند همين ارتش اسرائيل كه ادعا مي‌كند پنجمين ارتش دنياست، در برابر قدرتي مانند حماس و حزب‌الله به سختي شكست خورد.
وي خاطر نشان كرد: امروز به لطف خدا و تدابير حكيمانه امام(ره) در گذشته و رهبر معظم انقلاب در امروز و نيز بواسطه قابليت‌هايي كه نيروهاي مسلح كشور دارند، دشمن در تهاجم عليه ايران با ترديد جدي مواجه شده است.
اين مقام عالي‌رتبه نظامي كشور به سخنان محمود احمدي‌نژاد اشاره كرد و افزود: رييس جمهور كشورمان در يكي از سخنراني هاي خود گفتند ايران سيزده بار تا مرز تهديد نظامي پيش رفت اما جنگي درنگرفت و اين بواسطه قابليت‌هايي بود كه در كشور و در نيروهاي مسلح وجود داشت.

* جلوگيري از جنگ بزرگترين دستاورد نيروهاي مسلح ايران است

حجازي با اشاره به اينكه پيروزي در جنگ‌ها از اهميت زيادي برخوردار است، تاكيد كرد: ولي اساسا نيروي مسلحي موفق است كه بتواند از بروز جنگ جلوگيري كند و اينكه بتوانند در جنگ موفق شوند، يك پيروزي دست دوم است.
وي در خصوص عملكرد نيروهاي مسلح كشور پس از ايام دفاع مقس نيز گفت: موفقيت بزرگتر نيروهاي مسلح ايران پس از دفاع مقدس همين است كه با وجود تهديدات متفاوت از سوي دشمنان، توانستند از بروز جنگ جلوگيري كنند و اين دستاورد بسيار بزرگي است.

* جنگ با ايران به منزله ورود به يك باتلاق بي‌انتهاست

جانشين فرمانده كل سپاه يادآور شد: البته دشمن نيز با توجه به خساراتي كه در صورت جنگ با ايران براي خودش برآورد كرده از دست زدن به چنين اقدامي خودداري مي‌كند.
حجازي تاكيد كرد: اين حرف‌ها يك ژست تبليغاتي و مانور رسانه‌اي نيست بلكه خود دشمنان نيز كه از سيستم‌هاي اطلاعاتي قوي برخوردارند، بارها به اين امر اذعان كرده‌ و با اين ارزيابي‌ها از قدرت دفاعي ايران به اين نتيجه رسيده‌اند كه درگيري با ايران به منزله ورود به يك باتلاق بي‌انتهاست و اين يك ارزيابي دقيق است.
وي افزود: البته دشمنان با اقداماتي نظير حمله به عراق و افغانستان يا درگير شدن با حزب‌الله لبنان و جنگ غزه نشان دادند با وجود ارزيابي‌هاي دقيق خود، اشتباهات زيادي نيز مرتكب خواهند شد.
اين مقام عالي‌رتبه نظامي كشور دست زدن به چنين اقدام اشتباهي را از سوي دشمنان منتفي ندانست و اظهار داشت: اينكه دشمنان تاكنون نتوانسته‌اند اقدام نظامي عليه ايران داشته باشند به دليل روشن بودن مسئله براي آنهاست.
وي گفت: ممكن است آنها از نظر تجهيزات پيشرفته‌تر از ما باشند ولي تجهيزات تنها بعدي از ابعاد يك قدرت نظامي است و روحيه و تاكتيك به مراتب مهمتر از تجهيزات است. چرا كه ديدم يك سلاح ساده در دستان مجاهدين حزب‌الله يا مقاومين فلسطين توانست در برابر ارتش قدرتمند اسرائيل بايستد و جنگ 22روزه در غزه نيز ثابت كرد گرچه تجهيزات نظامي مهم است ولي تعيين كننده نيست.

* براي تحميل تلفات زياد بر دشمن برنامه‌ريزي كرده‌ايم

حجازي يادآور شد: در جنگ تحميلي، دشمن در چند بعد از جمله نبرد هوايي بر ما برتري داشت چرا از طرفي كشور ما در تحريم به سر مي‌برد و از طرف ديگر پيشرفته‌ترين تجهيزات نظامي از سوي ابرقدرت‌ها در اختيار دشمن ما يعني عراق قرار مي‌گرفت.
اين فرمانده ايام دفاع مقدس ادامه داد: در بعد زرهي هم وضع به همين صورت بود و ما مجبور بوديم براي نبرد عرصه‌هايي مانند مناطق باتلاقي و هور را انتخاب كنيم كه محدوديت به كارگيري ادوات زرهي براي دشمن را به همراه داشته باشد و اين يعني پرهيز كردن از درگيري با نقاط قوت دشمن و پرداختن به نقاط ضعف آنها كه از اين موضوع در تئوري‌هاي نظامي به عنوان «نبرد ناهمطراز» ياد مي‌شود، يعني با توجه به تهديدات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، سازوكارها و تاكتيك‌هايي استفاده شود كه در آن از نقاط ضعف دشمن استفاده كنيم.
حجازي يكي از ويژگي‌هاي نبرد ناهمطراز را بالا بودن تلفات دشمن در جنگ عنوان كرد و گفت: اگر تدبيري انديشيده شود تا تلفات دشمن در جنگ بالا رود، اين موضوع براي دشمن قابل تحمل نخواهد بود.
وي تاكيد كرد: راهكارهاي تحميل تلفات زياد بر دشمن در مدت زمان كوتاه را نيز انديشيده‌ايم، ولي در عين حال نبايد با ساز و كارها و تاكتيك‌هايي كه براي دشمن شناخته شده است با او جنگيد.

* دشمن ابزار مهمي براي مقابله با قايق‌هاي تندرو سپاه ندارد

رييس سابق ستاد مشترك سپاه در خصوص نبرد ناهمطراز نيز گفت: گاهي نبرد ناهمطراز يا نامتقارن، استفاده از تجهيزات و سلاح‌هاي نامتعارف معني مي‌شود كه ما نه آن را قبول داريم و نه دكترين دفاعي ما چنين رويكردي دارد، علاوه بر اينكه رهبر انقلاب نيز استفاده از سلاح‌هاي نامتعارف را خلاف مي‌دانند و اعتقادات ما نيز استفاده از اين سلاح‌ها را قبول ندارد.
اين مقام عالي‌رتبه نيروهاي مسلح كشورمان روش و تئوري جمهوري اسلامي ايران را در نبرد ناهمطراز، استفاده از روش‌ها و تاكتيك‌هايي دانست كه براي دشمن ناشناخته است و افزود: براي مثال آنها در دريا متكي به ناوهاي بزرگ هستند در حالي كه ما بر استفاده از قايق‌هاي تندرو كوچك تاكيد داريم و آنها نيز ابزار مهمي براي مقابله با آن ندارند و آن پيكرهاي عظيم نيز آسيب‌پذيريشان را بالا مي‌برد و در عين حال اين موضوع را مي‌توان در ابعاد ديگر نيز توسعه داد.

* طرح تحول در سپاه بر اساس تجربيات دفاع مقدس شكل گرفته است

حجازي ساختار جديد و تغيير و تحولات اخير در سازمان سپاه را بر اساس تجربه‌ جنگ تحميلي دانست و افزود: امروز همان تجربه محدود در سطح وسيع بكار گرفته شده است.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: در اين طرح بايد ساختاري بومي و متناسب با جغرافيا، جمعيت، مراكز حساس و ساختار ايران مدنظر قرار مي‌گرفت و اينكه هر منطقه‌اي بتواند بصورت مستقل كار خود را بكند و اينها همگي در ساختار جديد سپاه مورد توجه قرار گرفته است.

* ماهيت ماموريت سپاه و بسيج با نوع تهديدات تغيير مي‌كند

فرمانده سابق نيروي مقاومت بسيج در زمينه فلسفه وجودي سپاه و بسيج نيز اظهار داشت: طبق قانون اساسي دفاع از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن از وظايف اين دو سازمان است و اين ماموريت منحصر به بعد نظامي، دفاعي و مبارزه با دشمن خارجي نبوده و با تغيير در نوع تهديدات عوض مي‌شود.
حجازي افزود: كساني كه اعتقاد به يكسان‌سازي و يا نابودي يكي از ارگان‌هاي نظامي مانند سپاه، ارتش و بسيج دارند تهديد را فقط در بعد نظامي آن مي‌دانند در حالي كه هيچ ترديدي نيست كه اين سازمان‌ها هيچگاه موازي هم نيستند.
وي ادامه داد: در ارتش مكانيزم استفاده از نيروي احتياط را داريم و اين كاملا متفاوت است با بسيجي كه نيروهايش به صورت داوطلب انتخاب مي‌شوند و شايد اين بزرگترين فرق بسيج با يك ارتش كلاسيك است.

* دشمن در راستاي تهديدات امنيتي به گروه‌هاي معاند داخلي كمك مي‌كند

فرمانده قرارگاه ثارالله(ع) با تاكيد بر اينكه امروز تهديدات عليه جمهوري اسلامي ايران تنها به بعد نظامي منحصر نمي‌شود، تهديدات حال حاضر را تهديد نرم در زمينه كار فرهنگي و يا تهديدات امنيتي در غالب گروه‌هاي ضدانقلاب و تروريستي عنوان كرد و گفت: خود دشمن نيز اعلام كرده است كه كمك به رسانه‌ها و گروه‌هاي معاند در داخل ايران نيز در همين راستا صورت مي‌گيرد.

* بايد كاري كنيم تا نيروهاي انقلابي در زمان لازم دست به اسلحه ببرند

حجازي با بيان اينكه ايجاد آمادگي در نيروهاي مسلح و يا در بين مردم هيچگاه خلق‌الساعه نيست، گفت: بايد كاري كنيم كه نيروهاي سازمان يافته و آماده در اختيار باشد كه خود اين امر ايجاد بازدارندگي مي‌كند و يا اگر تهديدي صورت گرفت ما در آمادگي كامل باشيم.
وي خاطر نشان كرد: ايجاد سازوكار يك امر روزمره نيست بلكه اين موضوع بايد در يك بازه زماني طولاني مدت صورت بگيرد تا نيروهاي داراي روحيه انقلابي بتوانند در مواقع ضروري دست به اسلحه ببرند.
جانشين فرمانده كل سپاه ادامه داد: با اين ديدگاه بسيج به هيچ وجه تعطيل بردار نيست و نمي‌تواند بيكار باشد بلكه متناسب با نياز كشور بايد خدماتي در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي نيز داشته باشد اما نكته مهم اين است كه اين كارها بايد متناسب با شأن بسيج باشد تا نيرو همواره احساس نشاط و آمادگي كند.
حجازي خاطرنشان كرد: در مورد سپاه نيز وضع به همين صورت است و نبايد فقط به غالب‌هاي تجربه شده در ايام دفاع مقدس اكتفا كرد بلكه بايد ساختار، تجهيزات و آمادگي نيروها همواره تناسب‌سازي شود چرا كه اين يك امر پوياست و موجب ايجاد نشاط و سرزندگي در نيروهاي مسلح مي‌شود.
وي تاكيد كرد: به هرحال رمز موفقيت‌ نيروهاي مسلح در نظر گرفتن شرايط محيطي و تلاش براي متناسب‌سازي سازمان و تجهيزات با شرايط تهديدات روز است.

* پيشي گرفتن از دشمن در زمينه تجهيزات از توقعات مقام معظم رهبري است

رييس سابق ستاد مشترك سپاه با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه جهت‌گيري‌ها در آستانه دهه چهارم انقلاب بايد به سمت پيشرفت و عدالت توامان باشد، اظهار داشت: هرچند سپاه و بسيج در بعد پياده سازي عدالت در كشور نقش مستقيم ندارند و اين وظيفه دستگاه‌هاي ديگر است، ولي اين دو سازمان با توجه به مخاطبين خود در زمينه عدالت بايد مطالبه جدي از كارگزاران نظام داشته باشد و از اقداماتي كه در راستاي عدالت صورت مي‌گيرد حمايت كنند.
حجازي در خصوص وظيفه نيروهاي مسلح در بعد پيشرفت نيز خاطرنشان كرد: اين امر مختص به يك دستگاه خاص نيست كه بگوييم اين كار فقط وظيفه دولت است بلكه توجه به موضوع پيشرفت وظيفه تمام دستگاه‌ها از جمله نيروهاي مسلح است.
وي تاكيد كرد: در دنياي امروز كه تغيير و تحول با سرعت بالايي صورت مي‌گيرد هر كس از چرخه پيشرفت در عرصه‌هاي علم و فناوري عقب بماند، شكست مي‌خورد و وظيفه نيروهاي مسلح نيز در زمينه‌هاي مختلف اين است كه نه تنها خود را با اين تغييرات هماهنگ كنند،‌ بلكه در اين زمينه پيشتاز باشند.
جانشين فرمانده كل سپاه نيروهاي مسلح را سرآغاز بسياري از تحولات علمي دنيا حتي در عرصه‌هاي روانشناسي و اجتماعي دانست و افزود: آنچه مقام معظم رهبري از مسئولان نيروهاي مسلح توقع دارند، پيشتازي در عرصه پيشرفت است و هرچند امروز نمي‌توانيم ادعا كنيم در دنيا اول هستيم ولي بي‌شك تحقق اين امر يكي از اهداف ما بايد باشد و در گذشته نيز نشان داديم كه مي‌توانيم.
حجازي خاطر نشان كرد: با مشاركت جدي در نهضت نرم‌افزاري و داشتن سهم قابل توجه براي نيروهاي مسلح مي‌توانيم در بعد عدالت‌خواهي نيز همكاري كنيم و اين يك امر روشني است كه بسياري از تحولات علمي در دنيا سرآغازش از نيروهاي مسلح بوده است.
وي تاكيد كرد: وقتي دشمن تجهيزاتي مي‌سازد كه بر ما برتري دارد ما بايد سعي كنيم تا از او عقب نمانيم و آنچه مقام معظم رهبري از نيروهاي مسلح انتظار دارند پيشتازي در اين مسئله است و دسترسي به آن هم غير ممكن نيست.

* در برخي مقاطع ديدگاه‌ها در عرصه سياسي تجديدنظر طلبانه بود نه اصلاح‌طلبانه

اين صاحب‌نظر مسائل داخلي و منطقه تصريح كرد: امروز و با گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي به جرأت مي‌توانيم بگوييم شعارهاي انقلاب و ارزش‌هايي كه در اين سال‌ها پاسداري شده، كارآيي خود را در عرصه عمل به خوبي نشان داده و اين يعني باطل كردن تمام آن تبليغات و فضاسازي‌هايي كه دشمن درصدد ايجاد آن بوده و هست.
حجازي فضاي موجود در كشور را مويد همان شعارهاي انقلاب اسلامي دانست و گفت: البته متاسفانه در برخي مقاطع ديدگاه‌هايي مطرح شد كه نمي‌شود نام آن را اصلاح‌طلبانه گذاشت بلكه تجديدنظرطلبانه بود و افراد به دنبال تجديد نظر در برخي اصول و ارزش‌ها بودند و مردم نيز در شرايط موجود با انتخاب و جهت‌گيري‌هاي خود نشان دادند تا چه حد اين ارزش‌ها و رويكردها حاوي پيشرفت و تعالي كشور است.
وي افزود: اين باور نيز در نيروهاي ارزشي ايجاد شده كه هرچه خوبي است از آن ارزش‌ها و دين و انقلاب است و اگر اشكالاتي نيز به چشم مي‌خورد از نوع روش‌ها و كم‌كاري‌هاي افراد است و اين مي‌تواند براي ورود به دهه چهارم دستمايه خوبي باشد.

* هيچ سامانه‌اي از سپاه به قرارگاه پدافند منتقل نمي‌شود

جانشين فرمانده كل سپاه در زمينه موضوع پدافند در كشور اظهار داشت: موضوع پدافند در گذشته نيز در نيروهاي مسلح و خصوصا در نيروي هوايي ارتش مطرح بوده است ولي از آنجا كه هم سپاه داراي سامانه‌هاي متعدد پدافند هوايي است و هم ارتش و بقيه نيروها سامانه‌هاي پدافندي مختلفي در اختيار دارند، تشكيل قرارگاه پدافند در راستاي هم افزايي و هماهنگي‌هاي بيشتر است و قرار نيست مثلا يگاني يا سامانه‌اي از سپاه به آنجا منتقل شود.
حجازي خاطرنشان كرد: سيستم پدافندي سپاه به قابليت‌هاي بسيار خوبي دست يافته و در آينده نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي در اين زمينه خواهيم داشت.

* نيروهاي دريايي سپاه و ارتش كاملا هماهنگ با هم عمل مي‌كنند

اين مقام عالي‌رتبه نيروهاي مسلح با بيان اينكه بحث ساختار يك بحث ثابت و كلي است كه به همين شكل فعلي ادامه يافت، افزود: تقسيم كار بين نيروهاي دريايي ارتش و سپاه نيز باعث شفاف شدن وظايف اين دو نيرو شده و نيروي دريايي ارتش و سپاه ضمن ايجاد هماهنگي‌هاي لازم، وظايف مجزاي خود را دنبال مي‌كنند.

* در صورت عدم آمادگي، تهديدات عليه ايران مجددا به سمت نظامي خواهد رفت

حجازي در خصوص تغييرات صورت گرفته در دولت امريكا نيز اظهار داشت: با روي كار آمدن رئيس جمهور جديد امريكا نوع تهديدات عليه ايران نيز تغيير خواهد كرد و رويكرد دولت جديد اين كشور فشارهاي اقتصادي، سياسي و امنيتي بيشتر بر جمهوري اسلامي خواهد بود.
وي تصريح كرد: در عين حال ما هيچگاه تهديد نظامي را منتفي نمي‌دانيم هرچند آنها اين حربه را در برابر ايران عملي نمي‌دانند چرا كه قدرت آمادگي نيروهاي مسلح ما برايشان روشن است و طبعا اگر اين آمادگي‌ها در نيروهاي ما كاهش يابد آنها مجددا به سمت تهديدات نظامي مي‌روند.

* نيروهاي مسلح كشور همواره در آمادگي كامل به سر مي‌برند

جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اينكه نيروهاي مسلح در دوران صلح كار روزمره‌اي كه قابل ارائه به مردم باشد ندارند، اظهار داشت: نيروهاي مسلح كشور در اين ايام بعنوان يك پشتوانه ملي عمل مي‌كنند و ما نيز اين اطمينان را به مردم ايران مي‌دهيم كه فرزندان‌شان در سپاه، ارتش، بسيج و نيروي انتظامي همواره در آمادگي لازم به سر مي‌برند و اين انتظار مهم و خواست اصلي مردم ايران است كه ما در نيروهاي مسلح قول مي‌دهيم اين وظيفه را به درستي انجام دهيم.

* گفتگو از مهدي بختياري و حمزه پارياب
انتهاي پيام/