۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

ديدارهاي دانشگاهيان و كارشناسان ايران، آمريکا و اروپا در ژنو

[اعتماد ملی، 20 فروردین 1388]
در پي انتشار اخباري در خصوص تماس‌هاي مستمر و معمول دانشگاهيان و كارشناسان ايراني، آمريكايي و اروپايي در گفت‌و‌گوهايي غيررسمي در ژنو، وزير امورخارجه‌ سوئيس اعلام كرد كه در چند سال گذشته از اين تماس‌ها مطلع بوده، اما در آن نقش فعالي نداشته ‌است.
به گزارش ايسنا، پايگاه خبري سوئيس اينفو گزارش داد كه ميشل كالمي ري روز سه‌شنبه گفت: اين گفت‌وگوها به شكلي كاملا غيررسمي برگزار مي‌شود و وزارت امور خارجه در آن مشاركتي ندارد. بنابر ادعاي روزنامه‌«لو تام» كه در ژنو منتشر مي‌شود، اين نشست‌ها كه به «مسير ـ2» معروف است ميان دانشگاهيان ايران،‌آمريكا و اتحاديه‌ اروپا، سوئيس و كشورهاي عربي در ژنو برگزار شده است. اين روزنامه نوشت كه حدود 30 شركت‌كننده در اين نشست‌ها كه اغلب در ژنو و گهگاه در ديگر شهرهاي اروپايي برگزار مي‌شود، حاضر مي‌شوند.
بنا بر اين گزارش آخرين دور اين گفت‌وگوها بين شش تا هشتم مارس برگزار شده است. در كل حدود 400 نفر در اين گفت‌وگوها حضور داشته‌اند اما گفته مي‌شود كه مي‌خواهند همچنان بي‌نام‌ونشان باقي بمانند.اين روزنامه همچنين به نقل از يك استاد دانشگاه كه در اين مذاكرات حاضر بوده و خواست به نامش اشاره‌اي نشود، نوشت كه اين گفت‌و‌گوها مي‌تواند به تفاهم دوجانبه بيشتر كمك كند.
بنا به گفته‌ وي، شركت‌كنندگان مي‌توانند آزادانه صحبت كنند و تمايلي به موضع‌گيري‌هاي سياسي در نشست‌هاي پشت درهاي بسته ندارند. اين روزنامه مدعي است كه اين نشست‌ها با تاييد تهران و واشنگتن انجام مي‌گيرد.
اين شركت‌كنندگان كه كارشناسان استراتژيك و هسته‌اي و كارشناسان روابط بين‌الملل را نيز شامل مي‌شد، ظاهرا درباره فناوري هسته‌اي ايران مذاكره كرده‌اند. هفته‌گذشته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از رويكرد هماهنگ شده آمريكا و روسيه براي دنبال كردن ديپلماسي درباره‌ايران به جاي تمركز بر انزوا و تهديد جمهوري اسلامي استقبال كرد.
بنابراين گزارش، ناظران خاطرنشان كرده‌اند كه خيلي زود است گفته شود كه آيا گفت‌و‌گوهاي غيررسمي به توافقي منجر مي‌شود يا خير اما اين مذاكرات دامنه‌تماس‌ها ميان دو كشور را تعميق كرده است. بنابر گزارش «لو تام» اين مذاكرات غيررسمي در حال حاضر در ژنو انجام نمي‌گيرد و ظاهرا دليل آن افزايش تمايل عمومي به اين گفت‌و‌گوهاست. ممكن است اين مذاكرات مجددا در ژنو انجام گيرد. همچنين خبرگزاري نووستي در گزارشي در اين باره به نقل از «لو تام » نوشت:‌اکنون 6 سال است که نخبگان ايران، آمريکا، اروپا و کشورهاي عربي با وجود محاصره، به‌طور دائم در اروپا ديدار مي‌کنند.
بيشتر اين ديدارها در ژنو انجام شدند؛ دو ديدار آخر نيز در يکي ديگر از کشورهاي اروپايي بودند. شرکت‌کنندگان اين روند را «مسير ـ 2» مي‌نامند. به گفته يکي از پروفسورها، «در غياب دوربين‌ها، شرکت‌كنندگان در اين ديدارها از اظهار نظر آزادانه هراسي ندارند و ضرورتي به بازي کردن نمي‌بينند». در ديدار ماه مارس، طرف ايراني برخلاف ديدارهاي پيشين حضور گسترده‌اي نداشت. به عقيده اين روزنامه، دليلش اين است که ايرانيان در انتظار نتايجي مشخص از تغييرات وعده داده شده توسط دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهور جديد آمريکا هستند.
اين گزارش حاكي است: تا به امروز در اين تماس‌ها 400 دانشمند حضور داشتند. شرکت‌کنندگان محلي آرام و محقر را معمولا در روستاها پيدا مي‌کنند، به چند گروه تقسيم مي‌شوند و مشکلات را بررسي مي‌کنند. معمولا مباحث در زمان قدم زدن‌ها در هواي آزاد ادامه مي‌يابد. شرکت‌کنندگان در اين ديدارها که به طور معمول 3 روز به طول مي‌انجامد، تمام مدت باهم هستند.
اين روزنامه مي‌نويسد که هنوز مشخص نيست آيا يک چنين ديپلماسي غيررسمي منجر به توافق بين آمريکا و جمهوري اسلامي ايران مي‌شود يا خير. اين روزنامه خاطرنشان مي‌کند که امتياز «مسير ـ 2 » در اين است که خارج از چارچوب ديپلماسي رسمي و سياست واقعي است که فضاي بسيار کمي براي تحرک مي‌گذارد.