۱۳۸۷ دی ۱۲, پنجشنبه

تحویل اداره منطقه سبز و اردوگاه اشرف به عراق

[رادیو فردا 12 دی 1387]

بغداد روز پنجشنبه در نشانه اى كه نورى المالكى آن را «بازگشت حاكميت دوباره بر عراق» خواند كنترل منطقه سبز را از نيروهاى آمريكايى تحويل گرفت و همزمان اداره اردوگاه اشرف نیز به بغداد واگذار شد.
در يك مراسم رسمى براى تحويل كنترل اين منطقه حساس در بغداد، نورى المالكى، نخست وزير عراق اعلام كرد: پيشنهاد مى كند روز اول ژانويه به عنوان روز تعطيل ملى اعلام شود كه «روز حاكميت» عراق است.
منطقه سبز كه ساختمان هاى دولتى، پارلمان عراق، چندين سفارتخانه خارجی و مقرهاى نظامى آمريكا در آن قرار دارد در فاصله كوتاهى پس از حمله آمريكا به عراق از سوى نيروهاى اين كشور تصرف و دور آن حصار كشيده شد.
اين منطقه در غرب رودخانه دجله واقع است و محوطه اى ۱۴ و نیم كيلومتری را در بر مى گيرد.
تحويل منطقه سبز به نيروهاى عراقى بخشى از معاهده امنيتى ميان واشينگتن و بغداد است كه ماه گذشته از سوى دو كشور مورد تاييد قرار گرفت.
نخست وزير عراق در بخشی از سخنان خود در مراسم تحویل منطقه سبز گفت: «اين منطقه سمبلى از حاكميت عراق به شمار مى رود و با اعاده آن، پيامى واقعى به همه مردم عراق فرستاده شده است كه حاكميت عراق به وضعيت عادى خود بازگشته است.»
آقاى مالكى افزود: «ما حق داريم كه افتخار كنيم و خوشحال باشيم و اين روزها بويژه امروز را جشن بگيريم.»
وى گفت: «اين روز بايد در يادها بماند و آن را به عنوان يك روز ملى مورد توجه قرار مى دهيم.»
در تحولى ديگر، نيروهاى عراقى همچنين كنترل فرودگاه بصره را كه در اختيار ارتش بريتانيا بود در دست گرفتند. این فرودگاه از سال ۲۰۰۳ يكى از پايگاه هاى ارتش بریتانیا در جنوب عراق به شمار مى رفت.
از سوى ديگر، ارتش عراق كنترل اردوگاه اشرف كه مقر نيروهاى سازمان مجاهدين خلق ايران است را نيز در اختيار خود گرفت و در اين زمينه، نورى المالكى در سخنانى گفت: اعضاى سازمان مجاهدين بايد از عراق خارج شوند.
وى اين سازمان مخالف جمهورى اسلامى ايران را «گروهى تروريست» خواند و گفت: آنها نمى توانند در عراق عمليات انجام دهند چون اين مسئله بحران سياسى ايجاد خواهد كرد و در تضاد با قانون اساسى عراق است.
آقاى مالكى گفت: ما به آنها فشار نخواهيم آورد كه (به ايران) بازگردند ولى اين فرصت را به آنها خواهيم داد تا جاى ديگرى را پيدا كنند.
شمار اعضاى سازمان مجاهدين خلق در عراق كه از دو دهه پيش در اردوگاه اشرف واقع در استان دياله ساكن هستند، سه هزار و ۵۰۰ نفر تخمين زده مى شود.
به دنبال حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳، اين اردوگاه در كنترل ارتش آمريكا قرار گرفت و تمام نيروهاى آن خلع سلاح شدند.
اين سازمان در هفته جارى اعلام كرد، توانسته است از آمريكا تضمين بگيرد كه با مجاهدين بر اساس موازين بين المللى رفتار خواهد شد.
سازمان مجاهدین خلق مى گويد كه بازگشت اعضاى آن به ايران خطر اعدام را براى آنها در پى دارد.