۱۳۸۷ دی ۱۲, پنجشنبه

گارد خود را پایین نیاوریم

در بخشی از گزارش رادیو فردا پیرامون انتقال کنترل قرارگاه اشرف به نیروهای عراقی آمده است:
«از سوى ديگر، ارتش عراق كنترل اردوگاه اشرف كه مقر نيروهاى سازمان مجاهدين خلق ايران است را نيز در اختيار خود گرفت و در اين زمينه، نورى المالكى در سخنانى گفت: اعضاى سازمان مجاهدين بايد از عراق خارج شوند. وى اين سازمان مخالف جمهورى اسلامى ايران را «گروهى تروريست» خواند و گفت: آنها نمى توانند در عراق عمليات انجام دهند چون اين مسئله بحران سياسى ايجاد خواهد كرد و در تضاد با قانون اساسى عراق است. آقاى مالكى گفت: ما به آنها فشار نخواهيم آورد كه (به ايران) بازگردند ولى اين فرصت را به آنها خواهيم داد تا جاى ديگرى را پيدا كنند. شمار اعضاى سازمان مجاهدين خلق در عراق كه از دو دهه پيش در اردوگاه اشرف واقع در استان دياله ساكن هستند، سه هزار و ۵۰۰ نفر تخمين زده مى شود. به دنبال حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳، اين اردوگاه در كنترل ارتش آمريكا قرار گرفت و تمام نيروهاى آن خلع سلاح شدند.»
نوری المالکی این سخنان را در زمانی ایراد می کند که سفارت آمریکا در عراق در بیانیه ای به روشنی اعلام کرده که « دولت عراق به دولت آمریكا تضمینهای مكتوبی در خصوص رفتار انسانی با ساكنان قرارگاه اشرف طبق قانون اساسی عراق و قوانین و التزامات بین المللى، داده است. »
اما گویی این تضمین ها دوپول سیاه هم نمی ارزند. گویی این تضمین ها از همان قماشی هستند که آمریکا پیش از حمله به عراق داده بود، و بیطرفی مجاهدین ساکن اشرف را نادیده گرفت، و بر سر آنها بمب ریخت. گویی تضمین های بین المللی که زمانی معنا و مفهومی داشتند، همانقدر معنا دارد که مستقل بودن دولت عراق از رژیم جمهوری اسلامی.
گویی کارزار مجاهدین و یارانشان هنوز ادامه خواهد داشت، و دشمن، با استفاده ابزاری از نوری المالکی می خواهد به هدف نهایی خود، یعنی اخراج مجاهدین از اشرف دست یابد.
من هیچ موقع از ایده ارتش آزادیبخش دفاع نکرده ام. اما همیشه از حقوق انسانی و قانونی مجاهدین برای ادامه استقرار در اشرف دفاع کرده ام، و هنوز هم معتقدم که نباید گارد خود را پایین بیاوریم. می دانم که مسعود رجوی در پیامی به «ايستادگان شهر شرف و ياران ايستاده در تحصن» پیروزی سیاسی را تبریک گفته است، اما معتقدم که باید هشیار تر از همیشه بود. دشمن در کمین است تا به هر عنوانی شده به ساکنان اشرف ضربه بزند. سخنان نوری المالکی، در پی سخنان موفق الربیعی حاکی از حساس بودن موقعیت مجاهدین در اشرف بوده، و حمایت همه جانبه از ساکنان اشرف را می طلبد، مخصوصا که اروپا و آمریکا هنوز به حکم دادگاه عدالت اروپا برای خروج نام مجاهدین از «لیست» احترام نگذاشته اند.
علی ناظر – 12 دی 1387
وبلاگ چپ و راست http://chaporast.blogspot.com/
chaporast@ymail.com