۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

لاهه، به نام افغانستان به کام ایران-آمریکا

[خبرآن لاین، 12 فروردین 1388]
دست دادن، لبخند و نامه به تهران نتیجه دیدار دیپلماتهای ایران و آمریکا در هلند بود.
دیدار دو دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در اجلاس بین‌المللی لاهه که درباره مسائل افغانستان و با حضور 70 کشور برگزار شد حاشیه فراتر از متن این اجلاس بود.
مقامات آمریکایی که طی سه دهه گذشته از مواجهه و ارتباط گیری با مقامات ایرانی منع شده بودند این رویه را به ظاهر نقض کردند.
این خبر باعث شده است که بی بی سی، خوش و بش آخوندزاده و هالبروک را به مثابه رفع این ممنوعیت از سوی آمریکا تلقی کرده و شبکه فرانس 24 نیز حضور جمهوری اسلامی در کنفرانس بین المللی افغانستان در لاهه را عامل امیدواری جامعه جهانی به مفید واقع شدن این کنفرانس اعلام کند.
آخوندزاده معاون آسیا - اقیانوسیه وزارت خارجه ایران که پیش از این در اجلاس کمک به افغانستان به میزبانی مسکو برگزار شد نیز شرکت کرد بود و نماینده ایران در اجلاس هلند نیز بود تا کنون درباره این دیدار سخنی نگفته است و مسئولان ایرانی نیز درباره آن موضعی نگرفته اند.
بنا به گفته هیلاری کلینتون که در حاشیه این همایش با خبرنگاران سخن می گفت محمد مهدی آخوندزاده معاون آسیا - اقیانوسیه وزارت خارجه ایران و ریچارد هولبروک فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان با یکدیگر دیدار کوتاه و صمیمی داشته اند. آنها به گرمی با یکدیگر دست داده و اندکی گفتگو کردند.
هر چند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری سه شنبه اش در لاهه گفت در این مراوده نکته خاصی رد و بدل نشده و صرفا طرفین توافق کردند که از این به بعد با یکدیگر در تماس باشند اما همین دیدار که به گفته کلینتون «برنامه ریزی شده نبود» کافی بود که نشانه های تغییر از سوی رسانه ها جستجو شود.
کلینتون در جمع خبرنگاران لحن ایران در همایش لاهه که به خواست ایالات متحده و برخی کشورهای عضو ناتو در لاهه هلند برگزار ‌شد را نوید بخش توصیف کرد و افزود: ما سخنان آنان را در این همایش شنیدیم و آن را نوید بخش ارزیابی می‌کنیم. او اعلام کرد که «نظرات ایران و غرب درباره افغانستان به هم نزدیک است.»
اما این دیدار دستور کار غیرمرتبطی نیز داشت و ریچارد هولبروک فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در نامه‌ای که به طرف ایرانی تسلیم کرد از ایران خواست که سه تبعه آمریکایی که گفته می‌شود در ایران زندانی هستند آزاد و زمینه بازگشت آنان به آمریکا فراهم شود.
این سه نفر شامل دو شهروند آمریکایی ایرانی تبار و یک مامور سابق اف بی آی می شود که مسئولان آمریکایی معتقدند در ایران مفقود شده است.