۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

واژه «خلیج فارس» در سخنرانی رئیس جمهور شیلی و واکنش امیرقطر

[خبرآن لاین، 12 فروردین 1388]
استفاده رئیس جمهور شیلی از واژه «خلیج فارس» در جریان سخنرانی در نشست مشترک سران عرب و آمریکای لاتین در شهر دوحه با واکنش امیر قطر مواجه شد.
به گزارش عصر ایرانبه نقل از روزنامه شیلیایی «ال مرکوریو»، خانم میشل باچلت در سخنان خود در جمع رهبران عرب واژه خلیج فارس را بکار برد که همین امر باعث ایجاد یک بگومگوی کوتاه و عکس العمل امیر قطر شد.
به دنبال پایان اظهارات رئیس جمهور شیلی در این اجلاس و قبل از آنکه رئیس جمهور برزیل به عنوان سخنران بعدی بیانات خود را آغاز کند، شیخ حامد بن خلیفه آل ثانی با دخالت خود به باچیلت تذکر داد که او می بایست از واژه (جعلی) خلیج عربی استفاده می کرد نه خلیج فارس.
براساس این گزارش زمانی که رئیس جمهور برزیل سخنرانی خود را آغاز کرد امیر قطر به رئیس جمهور شیلی نزدیک شد و در حالی که همچنان سخنان او بدون میکروفن توسط حاضران قابل استماع بود خطاب به باچلت گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و این صرفا یک اشتباه لفظی از جانب او بوده است!
به نوشته روزنامه شیلیایی، امیر قطر به این نکته اشاره داشت که هر دو واژه قابل قبول است و گرچه استفاده از واژه «خلیج فارس» معمول تر است اما کشورهای عربی بر روی کاربرد واژه (مجعول) «خلیج عربی» اتفاق نظر دارند.